Caritas.lv

Logopēda darbs ar bērniem ar īpašām vajadzībām

Projekta mērķis ir sniegt sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus (sociālās rehabilitācijas, dienas aprūpes centra un aprūpe mājās pakalpojumus) 50 Rīgas pilsētas bērniem (vecumā līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot)) ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir noteikta invaliditāte, lai pilnveidotu viņu sociālās prasmes un uzlabotu funkcionālās spējas, kā arī sociālās rehabilitācijas pakalpojumus 10 bērnu ar funkcionāliem traucējumiem likumiskajiem pārstāvjiem.

 

Logopēda darbs ar bērniem ar īpašām vajadzībām

 

Sociālo pakalpojumu centrā bērniem ar invaliditāti palīdz logopēde Antra Krauce.

Pilnvērtīgai runas un valodas apguvei bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem ir būtiska nozīme psihisko procesu un personības attīstībā, iespējā aktīvi izzināt apkārtējo pasauli un pilnvērtīgi pieskaņoties tai. Valodas prasmes ir nepieciešamas, lai veidotu pozitīvu saskarsmi ar līdzcilvēkiem, varētu integrēties sabiedrībā un apgūtu dzīvei nepieciešamās praktiskā darba iemaņas. 

Valodas prasmes cilvēkam nav iedzimtas. Tās apgūšana ir grūts un sarežģīts process, saistīts ar centrālās nervu sistēmas darbību. Runas un valodas veidošanās notiek pakāpeniski, noteiktā secībā un atbilstoši katra bērna individuālajām spējām. Dinamika, ar kādu bērns sasniedz katru nākamo runas un valodas pakāpi, var būt atšķirīga, neatkarīga no vecuma. Katrs bērns attīstās un mācās sev piemērotā tempā. Traucējumi galvas smadzeņu darbībā radījuši apstākļus, ka valoda kā sistēma neveidojas, tādejādi leksiku var  sastādīt atsevišķas skaņas, nenoformēti vārdi, kā arī neveidojas frāžu runa.   Var būt traucēts gan viens, gan vairāki vai visi valodas sistēmas komponenti–runas izpratne, skaņu izruna un uztvere, leksika, gramatika un saistītā runa. Visi komponenti savstarpēji iespaido viens otra darbību. Piemēram, nepareiza vārdu nozīmju izpratne negatīvi iespaido fonemātiskās analīzes un sintēzes attīstību un valodas gramatiskā komponenta veidošanos.

 Runas un valodas izzināšana un izpēte nosaka nepieciešamo darba virzienu un atbilstošu uzdevumu izvēli, respektējot bērna vajadzības. Jāparedz, ka ir bērni, kuru komunikācijas veidošana ar valodas palīdzību var būt neiespējama, tādēļ nepieciešams izvēlēties piemērotas alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodes.

Logopēds var palīdzēt agrīni diagnosticēt valodas traucējumus un sākt korekcijas darbu. Jo savlaicīgāka būs palīdzība, jo sekmīgāk var noritēt runas attīstība un valodas sapratnes attīstība. Logopēds ir speciālists, kas veic bērnu runas un valodas diagnostiku un korekcijas darbu, palīdz bērnam integrēties sabiedrībā, sniedz konsultatīvu palīdzību vecākiem. Darbā ar bērniem tiek izmantotas ne tikai tradicionālās metodes, bet arī izmantota alternatīvo un augmentatīvo komunikācijas metožu pielietošana.

27.05.2020.